top of page
ארכיון
  • ענת כהנא

עדכון שבועי 22.4

תנאים מפלים על רקע גיל בהסכם קיבוצי

השבוע פורסם כי טייס אל על לשעבר מיכאל כץ, עתר לבית המשפט העליון בבקשה לבטל את פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה בנושא גיל הפרישה של טייסים בחברה. בית הדין קבע שהטייסים הוותיקים של אל על, שבשל דרישה רגולטורית (הנובעת מתקנה 21 לתקנות הטיס, ותיקון 172 לאמנת שיקגו בנוגע לתעופה אזרחית בינלאומית) אינם יכולים לשמש כקברניטים אחרי גיל 65, ישתכרו כמו טייס משנה, משכורת נמוכה יותר מזו של קברניט. בפסק הדין נקבע כי הפחתת השכר הינה מידתית, וגם לו נקבע שמדובר באפליה, אל לבית המשפט לשנות בעצמו את תנאי ההסכם הקיבוצי, ועליו להחזיר את הצדדים לשולחן המשא ומתן, על"מ שכלל השיקולים והפשרות של שני הצדדים ילקחו בחשבון. כץ טוען עוד כי בהסכם עליו חתם ועד הטייסים בשנת 2008, בו נקבעו התנאים המפלים, חסר ייצוג לוותיקים ולא ניתן היה לחתום עליו ללא אישור של רוב מקרב הטייסים הוותיקים.

שביתת עובדי בית השיטה – מו"מ להסכם קיבוצי ומענק מכירה

ביום ראשון התקיימה הפגנה של עובדי מפעל החמוצים בקיבוץ בית השיטה נגד בעלת השליטה במפעל, חברת אסם. השביתה נמשכה שש שעות, ולאחר מכן הופסקה לפי בקשת ההסתדרות לפרק זמן של יומיים, במהלכם תנסה בשם העובדים להגיע להסכם עם ההנהלה. נציג העובדים טוען כי מגעים לגבי הסכם קיבוצי מתקיימים כשנה וחצי, כאשר ישנה דחיפות בנושא לאחרונה בשל האפשרות למכירת המפעל. העובדים דורשים מענק מכירה, משום שלטענתם הם היוו מרכיב מרכזי בהצלחת המפעל.

קיצוץ בקצבאות הפנסיה של אנשי הקבע בצה"ל

השבוע פורסם כי בקרוב צפויים מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"ל משרד הביטחון להיפגש ולדון בקצב יישומו של הסכם כחלון־יעלון שנחתם בנובמבר 2015, בו נקבע כי פנסיית הגישור של אנשי הקבע תרד ל-12 אלף שקל ברוטו עד 2025, ירידה משמעותית של 40%. משרד הביטחון עתיד להציג נתונים לפיהם נעשתה ירידה של 10% בקצבה הפנסיונית לאנשי הקבע. לפנסיית גישור זכאים מי שנכנסו לשירות קבע אחרי 2004, ולכן אינם זכאים לפנסיה תקציבית, והיא מעוגנת בהוראת שעה. - לפי ההסכם, במידה והקצבה הממוצעת תרד עד לתאריך שנקבע, הוראת השעה תיהפך להסדר קבע. בשל המורכבות הרבה של הורדת ממוצע הקצבאות, ישנו חשש שבדרך להשגת ממוצע היעד, מערכת הביטחון תשחק באופן דרסטי את משכורות הצעירים, כדי להמשיך ולקיים את הוותיקים שנהנים מקצבת פנסיה גבוהה.

בעלות עובד על חשבון ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה בת"א הכריע ביום ראשון בסכסוך בין ערוץ 10 לעיתונאי גיא לרר על עמוד הפייסבוק של "הצינור". בשנת 2007, בעודו מועסק ככתב ספורט בערוץ, הציע לרר למנהליו לשדר תכנית בשם "הצינור" שתתבסס על שידור תכנים מרשת האינטרנט. בקשתו של לרר נענתה והוא החל בשידור הפינה, שלא במסגרת עבודתו וללא תוספת תשלום. הפינה "הצינור" שודרה פעם בשבוע, ומאז הקים לרר את דף הפייסבוק "הצינור", בהתחלה כקבוצה ובהמשך כעמוד עסקי. בתחילת שנת 2010 הציע לרר למנהליו להפוך את הפינה לתכנית יומית, וכך קרה, כאשר דף הפייסבוק פעל במקביל. בשנת 2017 הודיע לרר על הפסקת עבודתו בחדשות 10 על רקע מחלוקות בנוגע לתנאי העסקתו, והגשת תכנית "הצינור" עברה למגיש אחר. בעקבות זאת, טענו ערוץ 10 כי הבעלות על עמוד הפייסבוק שייכת להם. בפסק הדין קבע כי העמוד נפתח, נוהל, מומן וקיבל את השראתו מלרר בלבד, וכי עבודתו על העמוד לא הייתה כפופה לחוזה ההעסקה או לנהלי הערוץ. לפיכך, נקבע כי הבעלות בעמוד תישאר אצל לרר, אך במידה והערוץ בשינוי שמו של הדף, עליו להודיע על כך ללרר בתוך 14 יום, והוא יהיה מחויב לשנותו בתוך 14 ימים נוספים. בנוסף, על לרר לפרסם בתוך 14 יום פוסט בדף הפייסבוק הנדון, בו יבהיר כי אין קשר בין תכנית "הצינור" המשודרת בערוץ 10 לבין הדף, וכי צופי התכנית המבקשים לעקוב אחר דף התכנית – יפנו לאתר הערוץ.

בכיר בלשכת רואי החשבון התפטר - לאחר שהוגשו נגדו תלונות על הטרדה מינית

בכיר בלשכת רואי החשבון התפטר מתפקידו השבוע לאחר שהועלו נגדו תלונות, בין היתר בדבר הטרדה מינית לכאורה. הוועד המרכזי של הלשכה החליט לבטל את החלטתו הקודמת בעניין המשך הבדיקות בנושא ולקבל את ההתפטרות.

הפסקת העבודה בנמל אשדוד על רקע ליקויים בטיחותיים

העבודה בנמל אשדוד הופסקה ביום שני השבוע, לאחר שלטענת הוועד משקולת התנתקה ממנוף ברציף בנמל, מה שיצר סכנת חיים. לפי גורמים בוועד, לאחרונה התאונות מתרבות והליקויים חוזרים על עצמם. הוועד דורש הפעלת צוותים שיבדקו באופן יסודי וקבוע את המנופים לפני כל משמרת. הוועד עצר את העבודה בנמל בעבר, פעמיים בשל סכנת חיים, ופעמיים מסבות מקצועיות כמו קבלת עובדים חדשים או נוכחות עובדים בהכשרות. בימים אלו מתקיים משא ומתן בין העובדים להנהלה בנוגע לרפורמה בנמלים. במקרים קודמים של הפסקת העבודה בנמל, ההנהלה פנתה לבית הדין לעבודה, שהורה על חידוש העבודה. גם בנמל חיפה נעצרה השבוע העבודה לכמה שעות על רקע השיחות בין העובדים להנהלה על הרפורמה המתוכננת.

הכשרת גברים חרדים נפרדת לשירות המדינה

המדינה הגישה השבוע ערעור לבית הדין הארצי לעבודה בנוגע להחלטת בית דין אזורי לחייב הוספת נשים לקורס להכשרת חרדים בשירות המדינה, שמתקיים בהפרדה מגדרית. בית הדין הארצי אישר עיכוב ביצוע של החלטת בית הדין האזורי לימים ספורים, ודרש מהמדינה לספק תשובות עד יום ה-23.4 אחר-הצהריים. בפסק הדין האזורי, שניתן ב-8.4, קבע בית הדין האזורי שעל המדינה להוסיף 10 נשים לקורס בתוך חודש, אחרת תוקפא ההכשרה. הקורס, שהחל בינואר האחרון ואורכו חצי שנה, כולל הכשרה של 20 גברים חרדים. בסוף הקיץ אמור להתחיל קורס נוסף לנשים חרדיות, שהמיונים אליו כבר בעיצומם. העותרת נגד ההפרדה בקורס היא שדולת הנשים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

עדכון שבועי – 19-26.12.22

סטארט-אפ שנכשל נותר עם חובות לעובדים עובדי חברת הסטארט-אפ ברודמן17 (Brodmann17) נאלצו לפנות לבית-המשפט המחוזי בבקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון ופירוק של החברה. עובדי החברה הגישו בקשה זו לאחר שהחברה פיט

עדכון שבועי 27.1.2022

הצעת חוק עבודת נשים (תיקון- הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי) ביום 26.1.22 אושרה לקריאה ראשונה הצעת חוק עבודת נשים (תיקון – הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי), התשפ"ב–2021. במסגרת הצעת החוק מוצע להרחיב את

עדכון שבועי: 24.12.21

מעבר להעסקת עובדות זרות בתחום הסיעוד דרך קבלני כח אדם בשבוע האחרון דנה ועדה בין-משרדית מיוחדת לנושא עובדות זרות ועובדים זרים, שהקימה שרת הפנים איילת שקד, באפשרות לשינוי אופן ההעסקה של עובדות זרות בענף

תגיות
bottom of page