top of page
ארכיון
  • גל דויטשר

עדכון שבועי- 8-14.12.17

חוק המרכולים אושר בכנסת בקריאה ראשונה

על רקע אישור חוק העזר של עיריית תל אביב בפסק הדין שניתן על ידי בג"ץ, עברה ביום שלישי הצעת "חוק המרכולים", שהינה תיקון לחוק העיריות, קריאה ראשונה בכנסת. הצעת החוק, שיזם שר הפנים אריה דרעי, מעניקה לשר הפנים סמכות שלא לאשר חוקי עזר עירוניים המאפשרים פתיחת עסקים בשבת. כמו כן, שמורה לשר הפנים הסמכות לאשר פתיחת עסקים בשבת רק במידה ושאלו נועדו "לספק צרכים שהם, לדעת השר, חיוניים ובהיקף המזערי הנדרש". יודגש כי מגוון בתי עסק למטרות בילוי, כגון מסעדות, בתי קפה, תיאטראות ובתי קולנוע מוחרגים מהצעת חוק זו.

בנוסף, החוק לא ישפיע על עיריות בהן חוק העזר מאפשר כיום פתיחת בתי עסק בשבת, כלומר על תל אביב. ההגבלה בהצעת החוק עומדת למול חוקי עזר עירוניים עתידיים, ועיקרה הוא הגבלת המסחר בשבת.

כמו כן, ניתן לראות בבחירת המחוקק לתקן דווקא את פקודת העיריות, הסכמה לפרשנות שניתנה בפסק הדין שעסק בחוק העזר לחוק שעות עבודה ומנוחה. לפי פרשנות זו (ס' 42 לפסק דינה של הנשיאה בדימוס נאור), בעוד שעובד יהודי מחויב למנוחה ביום השבת לפי §7(ב), בעל עסק אינו נחשב עובד והינו רשאי לפתוח את העסק שלו ככל שהרשות העירונית מאפשרת לו לעשות כן. לפיכך, אפשר לראות את התיקון כנועד בראש ובראשונה להסדרת המרחב הציבורי, כאשר תכלית סוציאלית של מתן זכות למנוחה שבועית לבעל עסק הינה נלווית לכך.


דחייה של מתן ההיתר לכדורגל בשבת

בעקבות פסיקת בג"ץ ולנוכח מסקנות ועדה מטעם משרד התרבות והספורט בנושא, הצהיר לפני כשבועיים ראש הממשלה שיינתן היתר לענף הכדורגל לפעול בשבת עקב הנזק הכלכלי הרב שייגרם אם ישונה יום המשחקים המסורתי. הצורך בהיתר שכזה נובע מהפרה של §7(ב) לחוק שעות עבודה ומנוחה, אלא אם היתר ניתן על ידי שר העבודה לפי §12 לחוק. עם זאת, בניגוד להצהרה הקודמת, לפני כשבוע פורסם שנראה כי המדינה תבקש מבג"ץ דחייה של כחודשיים נוספים על מנת ללמוד לעומק את מסקנות הועדה מטעם משרד התרבות והספורט.

יצוין כי העותרים, המייצגים חלק ניכר משחקני הליגות המקצועיות בארץ, הסכימו לדחייה.

להעמקה, ניתן לקרוא מאמר דעה שפורסם לאחרונה בבלוג בנושא.


סיום שביתת המורים

לאחר חמישה שבועות של שביתות חלקיות, נחתם ביום שני הסכם קיבוצי בין האוצר לבין ארגון המורים.

מבנה ההסכם הקיבוצי החדש, אשר יהיה בתוקף עד 2022, מתמרץ כניסת מורים צעירים למערכת החינוך. כך, תוספת השכר שניתנת לפי ההסכם למורה בשנת העסקתו הראשונה היא בהיקף של כ-22% (מ-7,180 ₪ ל-8,780 ₪). כמו כן, העלאות השכר בהסכם גדולות יותר אצל מורים צעירים לעומת מורים ותיקים יותר. כך לדוגמה, מורה בעל 10 שנות ותק יזכה להעלאה בשכר של כ-7.5% לעומת מורה בעל ותק של 35 שנה שאחוז ההעלאה בשכרו יהיה 3.9%.

ניתן למצוא ייחוד במבנה זה. על פי רוב, הגורמים הדומיננטיים בארגוני עובדים הינם העובדים המבוגרים, ומכיוון שכך הסכמים רבים תואמים את האינטרסים של אלו. עם זאת, במקרה של ההסכם, עיקר השיפור כאמור הוא דווקא ברמת השכר אצל המורים הצעירים. ניתן למצוא הסבר לכך בפרסומים בחודשים האחרונים אודות מידת הפער בין רמת השכר של מורים מתחילים וותיקים, אשר חריגה ביחס למדינות אחרות, ואף גדלה ב-15 השנים האחרונות. נראה שפערים אלו הובילו את המדינה ואת ארגון המורים למבנה ההסכם הקיים מתוך רצון לגייס מורים חדשים ומוכשרים אל תוך המערכת באמצעות העלאה משמעותית בשכר.


העלייה בשכר המינימום הביאה לפגיעה בעובדי שופרסל וויקטורי (מאמר דעה)

בעקבות העלאת שכר המינימום ל-5,300 ₪, פורסם השבוע מאמר דעה של אבישי עובדיה הבוחן את השפעה המהלך על עובדי רשתות המזון שופרסל וויקטורי.

במקרה של שופרסל, נוקטת החברה בצעדי התייעלות. בתוך כך, מושקעים כספים בפלטפורמות שונות כגון קופות אוטומטיות ללא קופאי או קנייה באינטרנט. למרות ההשקעה הכספית שנדרשת בפיתוח פלטפורמות אלו, לאורך זמן הן מביאות להקטנת כמות העובדים ובסופו של דבר לפיטורי עובדים. לפי עובדיה, לולא העלאת שכר המינימום התמריץ של שופרסל לנקוט בתהליכים אלו היה קטן יותר.

לעומת זאת, במקרה של ויקטורי מביא הכותב נתונים לפיהם היקף המשכורות המשולם על ידי הרשת ירד למרות שלא בוצעו פיטורי עובדים. כך, ההתייעלות הינה בקבלת תפוקה גבוהה יותר מן העובדים הקיימים, כלומר בעבודה קשה יותר של העובדים.

כפי שכותב עובדיה במאמרו, קיימות דעות מגוונות של כלכלנים לגבי ההשפעה של העלאת שכר המינימום על העובדים. במקרים אלו, לתפיסתו, נפגעים העובדים.

פייסבוק פרסמה את מדיניות הטיפול שלה בהתעמרויות ובהטרדות מיניות

ביום שישי האחרון, פרסמה חברת פייסבוק את אמצעי הטיפול בהם היא נוקטת במקרים של התעמרויות והטרדות מיניות. לפי פוסט שפורסם על ידי מנכ"לית פייסבוק שריל סנדברג, מטרת הפרסום היא לעודד שיח בין חברות שיאפשר למידה לגבי דרך הטיפול הנכונה בנושאים מעין אלה. בנוסף לכך, הפרסום נועד לסייע לחברות קטנות שהנן בעלות אמצעים מוגבלים לפיתוח מדיניות משלהן.

מסמך המדיניות מכיל את המעשים שנתפסים בעיני פייסבוק כמטרידים. לפי החברה, הגדרתם רחבה מן החוק האמריקאי. בנוסף, מכיל המסמך גם את הליכי הדיווח והחקירה בתוך החברה, שלפיהם מחויבים העובדים להיענות לצרכי החקירה במידת הצורך. כמו כן,הוראות המסמך רלוונטיות גם לעובדי קבלן בפייסבוק וללקוחות העומדים בקשר למול עובדים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

עדכון שבועי – 19-26.12.22

סטארט-אפ שנכשל נותר עם חובות לעובדים עובדי חברת הסטארט-אפ ברודמן17 (Brodmann17) נאלצו לפנות לבית-המשפט המחוזי בבקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון ופירוק של החברה. עובדי החברה הגישו בקשה זו לאחר שהחברה פיט

עדכון שבועי 27.1.2022

הצעת חוק עבודת נשים (תיקון- הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי) ביום 26.1.22 אושרה לקריאה ראשונה הצעת חוק עבודת נשים (תיקון – הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי), התשפ"ב–2021. במסגרת הצעת החוק מוצע להרחיב את

עדכון שבועי: 24.12.21

מעבר להעסקת עובדות זרות בתחום הסיעוד דרך קבלני כח אדם בשבוע האחרון דנה ועדה בין-משרדית מיוחדת לנושא עובדות זרות ועובדים זרים, שהקימה שרת הפנים איילת שקד, באפשרות לשינוי אופן ההעסקה של עובדות זרות בענף

תגיות
bottom of page