top of page
ארכיון
  • בר שהם

עדכון שבועי - 20.12.18

Uber ממשיכה לבית המשפט העליון

התפתחות נוספת במאבק נהגי חברת Uber לזכויות סוציאליות: בבריטניה דחה בית המשפט לערעורים את ערעורה של חברת Uber, על ההחלטה לפיה נהגיה יוגדרו כעובדים בעלי זכות לשכר מינימום וחופשות בתשלום.


המודל העסקי של חברת Uber מבוסס על יישומון, במסגרתו נהגים יכולים להציע שירותי הסעה לנוסעים, תוך שאחוז מסוים מן הרווחים עובר לחברת Uber. ראשית ההליך בתביעתם של נהגי Uber בבית הדין לעבודה בבריטניה, אשר טענו כי הם אינם קבלנים עצמאיים, כי אם עובדים של החברה. בית המשפט לערעורים מצא כי בחוזה של Uber עם נהגיה יש מידה רבה של מלאכותיות בהגדרת הנהגים כקבלנים עצמאיים בעלי זכויות סוציאליות מצומצמות, לאור מערכות היחסים המתקיימות במציאות בין החברה לנהגיה (את פסק הדין המלא ניתן למצוא כאן, ואת תקציר פסק הדין ניתן למצוא כאן).


חברת Uber כבר הודיעה כי תפנה לבית המשפט העליון. לטענת דוברות החברה, ככל שיוגדרו נהגי החברה כעובדים הם עשויים לאבד חלק ניכר מהחופש והגמישות הנלווים להיות נהגי החברה "אדונים לעצמם". בעוד שהתובעים מקבלים את תמיכתם של ארגוני העובדים GMB ו-Independent Workers Union of Great Britain) IWGB), הם מדגישים כי מדובר במקרה עקרוני, ולכן הם מצפים לתמיכה נרחבת יותר מן המדינה והמחוקק.


נציין, כי גם בארצות הברית תבעו נהגי Uber את החברה, בכדי שתכיר בהם כעובדים. בחודש ספטמבר הוחלט בבית המשפט הפדרלי לערעורים בארצות-הברית כי נהגי Uber לא יוכלו להגיש תביעה ייצוגית כנגד החברה, אלא יאלצו להגיש את תביעותיהם בנפרד. על פי הכתבה, אמנם הפסיקה בבריטניה אינה מחייבת כלפי נהגי Uber במדינות אחרות, אך אין ספק כי עורכי דין ומשפטנים ברחבי העולם ימשיכו לעקוב בדריכות אחר ההתפתחויות.


רוחות רפאים במקום העבודה

בארצות-הברית, יותר ויותר עובדים עוזבים את מקום עבודתם מבלי להתפטר באופן רשמי. חלק מהעובדים מתפטרים באמצעות הודעת טקסט, בעוד שעקבותיהם של עובדים אחרים נעלמות ללא כל הודעה, תוך ניתוק התקשורת האלקטרונית עם המעסיק. תופעה זו זכתה לכינוי "Ghosting", מלשון "רוחות רפאים". זהו מונח המושאל מעולם הדייטים המודרני, אשר נועד לתאר מצב שבו אחד מבני הזוג מעוניין להפסיק את הקשר, ובוחר להיעלם ללא הסבר, במקום להיפרד מבן הזוג באופן מכובד וראוי.


אחד מההסברים לתופעה הוא שהיצע מקומות העבודה גבוה מביקוש העובדים למקומות עבודה. אחוז האבטלה בארצות-הברית הוא הנמוך ביותר ב-49 השנים האחרונות (3.7%). מעניין כי היצע המשרות הוא גבוה לא רק בקרב רואי חשבון ומהנדסים, אלא גם, לדוגמה, בקרב שרתים ובריסטות. לפי הוושינגטון פוסט, מצב זה מאפשר לעובדים למצוא עבודה חדשה בקלות ובזריזות, תוך עזיבת מקום העבודה הקודם אף מבלי להודיע על כך למעסיק.


תופעת ה"Ghosting" אינה באה לידי ביטוי רק בסיום יחסי עבודה, אלא לעיתים אף בטרם אלה התגבשו באופן מלא, עוד בתהליך הקבלה לעבודה. כך, עובדים אינם יוצרים קשר עם המעסיק לאחר שהודיע להם כי התקבלו לעבודה. ההסבר לכך קשור גם הוא לעודף היצע המשרות: עובדים מסוימים מקבלים הצעות עבודה רבות, ושוכחים להודיע למקומות עבודה כי אינם מעוניינים.


לפי הכתבה, המעסיקים בוחרים להתמודד עם תופעת ה"Ghosting" במספר דרכים. בסין, בה התופעה רווחת בתהליך הקבלה לעבודה, מעסיקים נוהגים להודיע לשני אנשים כי התקבלו לתפקיד, בכדי ליצור גיבוי במקרה בו אחד מן המתקבלים לא יופיע. נראה כי מדובר בפתרון הוגן, כל עוד המעסיק מסכים להעסיק את שני המתקבלים במידה ושניהם יופיעו לעבודה. בארצות-הברית, מתמודדים מעסיקים עם "Ghosting" בסיום יחסי עבודה דרך יצירת מערכות יחסים משמעותיות עם המועמדים לעבודה, עוד בתהליך הקבלה לעבודה. הרציונל בבסיס דרך פעולה זו הוא כי מועמד או עובד אשר מרגיש כי מקום העבודה משמעותי עבורו, צפוי להתנהל אל מול מקום העבודה באופן מכבד יותר.


ככל שהתופעה תגיע לישראל, ניתן לחשוב על עילות משפטיות של מעסיקים כנגד עובדים אשר זונחים את מקום העבודה מבלי להודיע על כך. למשל, מעסיק יוכל לתבוע עובד על סמך אי מתן הודעה מוקדמת להתפטרות. על פי סעיף 7(ב) לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001, העובד עשוי לחוב בפיצויים למעסיק בסכום השווה לשכרו הרגיל בעד התקופה שלגביה לא ניתנה ההודעה המוקדמת. יחד עם זאת, מדובר בסכומים קטנים יחסית בעבור המעסיק. כמו כן, מידת ההרתעה שעשויה להיווצר בקרב עובדים ביחס למעסיק התובע עלולה לפגוע בתדמית המעסיק, יותר מאשר להועיל לו.


הסוף לשיעורי היוגה בחברות ההיי-טק?

חברות היי-טק שונות מציעות לעובדים הטבות ופעילויות פנאי במקום העבודה, כמו חדרי משחקים, חדרי אוכל יוקרתיים, פינות מנוחה, חדרי כושר ושיעורי יוגה. בתהליך הקבלה לעבודה, מטרת הטבות אלה היא למשוך עובדים פוטנציאליים למקום העבודה. לאחר הקבלה לעבודה, ההטבות הן שמשאירות את העובדים שעות רבות במשרד. זאת, מכיוון שההטבות מאפשרות לעובדים לבצע פעילויות שונות במקום העבודה, אשר באופן רגיל היו מבוצעות מחוצה לו, כמו פעילות כושר ופנאי, אכילה ואף שינה.


מספר חברות החליטו לאחרונה להימנע ממתן ההטבות הללו לעובדים, ובכך החלו בהובלת מגמה שתכליתה הפרדה בין העבודה לחייו האישיים של העובד. מבחינת המעסיקים, מהלך הוויתור על ההטבות אמנם מסכל את מטרתן ההתחלתית – לתמרץ את העובדים להישאר שעות רבות במקום העבודה. אולם, הוויתור על ההטבות מאפשר יעילות מרבית של העובדים בשעות בהן הם נוכחים במקום העבודה, והתמקדות של העובדים בעבודה בלבד. בעבור העובדים, אמנם מדובר בוויתור על הטבות מקובלות בענף ההיי-טק, אך גם באפשרות להרוויח זמן המיועד לניהול חיים אישיים, חיי משפחה ופעילות פנאי.


לחברות אשר בחרו להנהיג את המהלך צפויה, ככל הנראה, תחרות מצד חברות אחרות אשר בוחרות להעניק לעובדים את ההטבות המתוארות. יחד עם זאת, ככל שהתחרות מבוססת על ההטבות בלבד, ייתכן כי מעסיקים יעדיפו לקבל לעבודה עובד שאינו מונחה בבחירתו בעיקר על ידי שיקולי נוחות.


אלימות, שכר ותנאי העסקה: איגוד העובדים הסוציאליים פתח במו"מ עם משרדי האוצר והרווחה

עקב אירועי אלימות קשים כנגד עובדים סוציאליים, בהם ניפוץ שמשת הרכב של עובדת סוציאלית בלשכה לשירותים חברתיים בבית דגן, הכריז איגוד העובדים הסוציאליים על סכסוך עבודה, פתח בעיצומים ואף קיים שביתה בת יום אחד, אשר לוותה בהפגנות. זאת, במחאה על האלימות כלפי העובדים הסוציאליים וכן במחאה על שכרם ועל תנאי העסקתם.


השבוע, לאחר הידברות בין איגוד העובדים הסוציאליים לבין שר האוצר משה כחלון ושר הרווחה חיים כץ, הוסכם כי יתקיימו דיונים בנוגע למנגנון אבטחתי לעובדים הסוציאליים. דיונים אלה יימשכו כשלושה חודשים, ולאחריהם ידונו הצדדים בסוגיית השכר, תנאי ההעסקה ועומס העבודה.


המאבק צבר תאוצה סביב סוגיית האלימות כלפי עובדים סוציאליים, אשר נמצאת במרכז השיח הציבורי לאחרונה. אולם עד מהרה, לדרישות איגוד העובדים הסוציאליים נוספו גם שיפור תנאי ההעסקה והשכר, כחלק בלתי נפרד מן המשא ומתן. ואמנם, נראה כי דרישת איגוד העובדים הסוציאליים למוגנות ולאבטחה מוגברת של העובדים הסוציאליים היא שעומדת בראש סדר היום במשא ומתן עם משרדי האוצר והרווחה. ימים יגידו אם ייושבו בין הצדדים גם סוגיות השכר ותנאי ההעסקה.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

עדכון שבועי – 19-26.12.22

סטארט-אפ שנכשל נותר עם חובות לעובדים עובדי חברת הסטארט-אפ ברודמן17 (Brodmann17) נאלצו לפנות לבית-המשפט המחוזי בבקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון ופירוק של החברה. עובדי החברה הגישו בקשה זו לאחר שהחברה פיט

עדכון שבועי 27.1.2022

הצעת חוק עבודת נשים (תיקון- הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי) ביום 26.1.22 אושרה לקריאה ראשונה הצעת חוק עבודת נשים (תיקון – הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי), התשפ"ב–2021. במסגרת הצעת החוק מוצע להרחיב את

עדכון שבועי: 24.12.21

מעבר להעסקת עובדות זרות בתחום הסיעוד דרך קבלני כח אדם בשבוע האחרון דנה ועדה בין-משרדית מיוחדת לנושא עובדות זרות ועובדים זרים, שהקימה שרת הפנים איילת שקד, באפשרות לשינוי אופן ההעסקה של עובדות זרות בענף

תגיות
bottom of page