top of page
ארכיון
  • עדי גנות

עדכון שבועי - 18.1.2018

פקחים לא יהודים בשבת:

על רקע 'חוק המרכולים' שנועד לצמצם פתיחת עסקים בשבת, עיריית אשדוד פירסמה מודעה לגיוס עובדים שאינם יהודים לצורך אכיפת החוק. המודעה מבקשת לגייס שמונה סטודנטים שסיימו שירות צבאי מלא ונכתב כי היא "מיועדת לאוכלוסייה שיום שבת איננו יום המנוחה שלה". בשבועות האחרונים עיריית אשדוד החלה באכיפה של חוק העזר העירוני הקובע שעסקים יהיו סגורים בשבת, ופקחי העירייה חילקו התראות נגד עסקים פתוחים. חוק שעות עבודה ומנוחה מאפשר למי שאינו יהודי לא לעבוד בימי המנוחה וחגיו לפי דתו.

מחאת עובדי מעברי הגבולות:

ביום ראשון (14/1) החלו עובדי מעברי הגבול לשבש את היציאה והכניסה לישראל בנמלי התעופה בן גוריון ועובדה, וכן במעבר הגבול בטאבה. העובדים טוענים למחסור של כ-200 עובדים ומסבירים כי בשל העלייה במספר מעברי הגבול ובשל פיטורים נרחבים שנערכו לאחרונה נוצר מחסור בכוח אדם. יש לציין כי על-פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, הנושא של מספר התקנים נחשב לחלק מהפרורגטיבה הניהולית של המעסיק, שאין חובה למעסיק לנהל משא ומתן לגביו. עם זאת, העובדים יכולים לדרוש לנהל משא ומתן על ההשלכות של מחסור בתקנים מבחינת עומס העבודה עליהם.

הפרטה חלקית של ביטוח תאונות העבודה:

מספר התביעות שהוגשו לביטוח לאומי בגין תאונות עבודה וקצבת נכות הולך וגדל בשנים האחרונות. בנוסף יש לחץ ציבורי על הממשלה לפעול למיגור מגפת תאונות העבודה, בעיקר בענף הבנייה. על כן, במסגרת הצעת חוק התקציב, משרד האוצר מציע ליצור הרתעה דרך עלויות ביטוח תאונות עבודה. מדובר בהפרטה חלקית של ענף תאונות עבודה בביטוח הלאומי כך ש-30% ממנו יעבור לאחריות חברות הביטוח. ההצעה אמורה להעביר חלק מהסיכון של ענף תאונות עבודה מכתפי הביטוח הלאומי לכתפי חברות הביטוח, ובפועל לכתפי המעסיקים. פרמיית הביטוח תגבה באופן משתנה בהתאם לסיכון הענפי של המעסיק והסיכון האישי בהתאם לפעולות הננקטות על ידו למניעת סיכונים. שיקוף הסיכון שמייצר המעסיק באמצעות פרמיית הביטוח שהינו נדרש לשלם הינו תמריץ לשינוי התנהגות המעסיקים ובתוך כך הפחתת תאונות העבודה. ההנחה שעומדת מאחורי ההצעה היא כי לביטוח הלאומי אין יכולת מעשית לבחון את פרמיית הביטוח שמשקפת נכונה את הסיכון של כל מעסיק, ולכן יש להעביר את ביטוח תאונות העבודה לחברות פרטיות. עם זאת, הביטוח הלאומי יבצע את התשלומים בפועל לעובדים וימשיך לבדוק את התביעות, ויגבה מחברות הביטוח את חלקן בתביעות שאושרו על-ידו. המבנה הסבוך של ההצעה החדשה מעלה קשיים רבים העולים מפיצול הסמכויות והאחריות. בסופו של דבר, ספק אם ניתן להתחמק מיצירת ביקורות שטח באופן מאסיבי על ידי פקחים כמענה מרכזי לליקויי הבטיחות.

חובת סודיות בתפקידים מסוימים:

בעקבות הקלטות של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, שפורסמו השבוע, עולות שאלות שונות בנוגע לעובדים שבמסגרת תפקידם מלווים באופן צמוד את המעסיק או בעל תפקיד מטעמו. מבחינת דיני העבודה, אפשר לחשוב על כך שבתפקידים מסוימים יש חובת סודיות מוגברת. על נהג או מאבטח אישי חלה חובת סודיות כזו כחלק מהחוזה המשתמע בין הצדדים, אולי גם כחלק מחובת תום הלב. כשמדובר בתפקיד המחייב סודיות, ביצוע הקלטה על-ידי העובד מהווה לכאורה פגיעה חמורה באמון. עם זאת, ברור שישנם חריגים שבהם הקלטה תהיה מוצדקת, כמו הטרדה מינית, אי-חוקיות וכן הלאה.

הפרטת דואר ישראל:

במסגרת מהלך שנועד לפתוח את שוק הדואר לתחרות הפכה רשות הדואר ב-2006 לחברה בבעלות ממשלתית מלאה ששמה דואר ישראל. במאי 2013 התקיים דיון במצבה של חברת הדואר בוועדת הכלכלה של הכנסת, שם הוצג צפי שחברת הדואר תהפוך לחדלת פירעון בשנת 2014. דוח מבקר המדינה תיאר בחריפות את מצבו הקשה של הדואר, ובעקבות זאת מינה משרד האוצר צוות מקביל שבחן אפשרויות לטיפול במשבר התקציבי של חברת הדואר. באותה עת פתחו העובדים בשורת עיצומים במחאה על הכוונה לפטר אלפים מהם, וההסתדרות צירפה לעיצומים עובדים ממגזרים נוספים. השבוע התפרסם כי רשות החברות תפעל בשבועות הקרובים לגיבוש מתווה לאישורו של שר האוצר כדי להחל בהפרטת החברה. מתווה ההפרטה המדובר כולל בשלב הראשון, מכירת 20% מהחברה למשקיע פרטי ובשלב השני מכירה בבורסה של עוד 20% ממניות החברה. ההפרטה אמורה לאפשר לחברה הזרמת הון כדי לשפר את הביצועים שלה ולשרוד בשוק התחרותי.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

עדכון שבועי – 19-26.12.22

סטארט-אפ שנכשל נותר עם חובות לעובדים עובדי חברת הסטארט-אפ ברודמן17 (Brodmann17) נאלצו לפנות לבית-המשפט המחוזי בבקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון ופירוק של החברה. עובדי החברה הגישו בקשה זו לאחר שהחברה פיט

עדכון שבועי 27.1.2022

הצעת חוק עבודת נשים (תיקון- הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי) ביום 26.1.22 אושרה לקריאה ראשונה הצעת חוק עבודת נשים (תיקון – הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי), התשפ"ב–2021. במסגרת הצעת החוק מוצע להרחיב את

עדכון שבועי: 24.12.21

מעבר להעסקת עובדות זרות בתחום הסיעוד דרך קבלני כח אדם בשבוע האחרון דנה ועדה בין-משרדית מיוחדת לנושא עובדות זרות ועובדים זרים, שהקימה שרת הפנים איילת שקד, באפשרות לשינוי אופן ההעסקה של עובדות זרות בענף

תגיות
bottom of page