top of page
ארכיון
  • ג'ינאן אבו שתייה

עדכון שבועי 23.11.17

פיטורי עובדים במפעלים גדולים:


פיטורים בטבע: טבע מתכננת פיטורים של כ-1300 עד 1700 עובדים של החברה, כחלק מתכנית ההתייעלות שמוביל המנכ"ל החדש של טבע.

הסיבות העיקריות שמובילות לפיטורים ולאימוץ תכנית ההתייעלות הן החוב הפיננסי שצברה טבע בגלל רכישת חברת אקטוויס ג'נריקס, בנוסף לאובדן הבלעדיות על תרופה מקורית של טבע (תרופת קופקסון שנועדה לטיפול בטרשת).

המהלך של הפיטורים התחיל לפני כארבעה חודשים כאשר פורסם שטבע מתכוונת לפטר 350 עובדים כחלק מתכנית ההתייעלות שלה. טבע מעסיקה כיום 7000 עובדים בישראל, כך שפיטורי 1700 עובדים מהווים פיטורים של כרבע מעובדי החברה בישראל. ההסתדרות הגיבה שלא תסכים לצעדים חד-צדדיים מצד חברת טבע.

חשוב לציין שהמניות של טבע הושפעו לטובה בשעות הראשונות לאחר פרסום תכנית הפיטורים. ניתן לתהות האם הצעד של הפיטורים שיפגע ברבע מעובדי החברה הוא הפתרון הבלעדי שיש לבעיות הכלכליות של חברת טבע, והאם לא היה ניתן לאמץ פתרונות פחות פוגעניים באוכלוסיית העובדים במיוחד לאור הטבות המס שהחברה קיבלה בעשור האחרון. הוועדה לביקורת המדינה תקיים ביום שני הקרוב דיון בנושא הפיטורים של העובדים של טבע, בעיקר כדי לבחון את שאלת הטבות המס שניתנו לחברה.


פיטורים בנגב קרמיקה: בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע אישר את הפיטורים של עובדי נגב קרמיקה ודחה את בקשת ההסתדרות הכללית כנגד סגירת המפעל, דבר שיוביל לפיטורים של 138 מעובדי נגב קרמיקה.

בית הדין הכיר בפגיעה הקשה שתיגרם לעובדים ולמשפחותיהם עקב סגירת המפעל והפיטורים, אך אישר את המהלך וזאת מכיוון שלא הצליחו להגיע להסכמות בין נציגי העובדים למעסיק. השופט טננבוים קבע שלמרות הפגיעה הצפויה בעובדים הוא נאלץ לאשר את סגירת המפעל משום שהמפעל הוא רכושה של המעסיקה והחלטות על המשך הפעלתו הן חלק מהפררוגטיבה הניהולית של החברה.

 

מורים לפטור מאנגלית במכינה האקדמית אינם "אנשי אקדמיה":

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה דחה את תביעת ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת חיפה, והחריג את המורים לפטור מאנגלית מהגדרת "אנשי אקדמיה".

התביעה הוגשה בטענה שהמורים לפטור מאנגלית במכינה האקדמית של האוניברסיטה הם חלק מההסכם הקיבוצי שנחתם ב-2008 בין המוסדות להשכלה גבוהה לבין ארגוני הסגל האקדמי הזוטר. בית הדין האזורי לעבודה קיבל את טענת האוניברסיטה שהמורים לאנגלית אינם עוסקים בהוראה אקדמית, והקריטריונים שהתבסס עליהם בית הדין הם שלימודים אלו אינם מזכים את הסטודנטים שמסיימים אותם בנקודות זכות לתואר.

פסק הדין מעלה שאלה משפטית לגבי הקריטריונים לקביעת העובדה שאדם עובד ב"הוראה אקדמית" וזאת מכיוון שבמקרה הזה בית הדין החליט לתת משקל גבוה לקריטריון של נקודות הזכות, אך נראה שיש מקום לדיון בחשיבות של ההוראה לפטור מאנגלית במהלך התואר האקדמי בנוסף לקריטריונים נוספים.

 

שביתות במערכת החינוך ובאקדמיה:


שביתה בתיכונים: חודשה השביתה בתיכונים על ידי ארגון המורים השבוע ביום שלישי 21.11.17 והיא נמשכת עד היום חמישי 23.11.17, כל יום בערים אחרות. השביתה החלה לפני כשבוע והיא נמשכה כיום אחד, וזאת על רקע חילוקי דעות במו"מ סביב שכר המורים. למרות ההסכמה שהושגה בשבוע שעבר על הענקת תוספת שכר למורים המתחילים, השביתות חודשו השבוע, וזאת לאור העובדה שמשרד האוצר לא נענה לשאר הבקשות של ארגון המורים.

ארגון המורים מבקש מהאוצר לצד תוספת השכר שהושגה בשבוע שעבר את העלאת תקרת ההשתלמות למורים ותקצוב תחומי אחריות נוספים למורים שאחראים על תפקידים מסוימים בתיכונים (כמו אחראי טיולים, אחראי משמעת), לצד בקשות נוספות. כמו כן קיימת מחלוקת לגבי תקופת פריסת תוספת השכר למורים הוותיקים.

האוצר מסרב לקבל את דרישות ארגון המורים בשלב זה משום שיישום צעדים אלו כרוך בהוצאות של מיליארדים. זאת בנוסף לטענת האוצר שבכל מה שקשור לחטיבות הביניים ארגון המורים אינו הארגון היציג לצורך ניהול המו"מ. צפוי שהשביתות יימשכו בשבוע הבא בעיקר בערים הגדולות, וזאת אם לא יושגו הבנות בין משרד האוצר לארגון המורים.


שביתת המרצים במכללת בית ברל: הסגל הזוטר במכללת בית ברל ממשיך לשבות השבוע אחרי שפתח בשביתה לפני ארבעה שבועות, וזאת כצעד מחאה על תנאי ההעסקה שהושגו במו"מ ולא זוכים לאישור הות"ת ומשרד האוצר.

חברי הסגל הזוטר במכללה מוחים על משך תקופת ההעסקה שעומד על כשבעה חודשים בכל שנה, שמחייב אותם להתפטר ולבקש העסקה מחדש. בנוסף, הם מוחים על תנאי השכר שלפי טענתם עומד על כ-50% מהשכר המקובל בשאר המכללות הציבוריות.

הסטודנטים של המכללה מחו על המשך השביתה וקראו להנהלת המכללה לתמוך בדרישות הסגל הזוטר, במטרה לvביא לסיום השביתה.

 

תביעה ייצוגית נגד טסלה:


תביעה ייצוגית הוגשה כנגד חברת טסלה שעוסקת בייצור מכוניות חשמליות על ידי עובד לשעבר שטוען לגזענות כלפי עובדי המפעל מצד ההנהלה. התובע, מרכוס ואהון, טוען שמנהלים ועובדים קראו לו "כושי" מאז שהתחיל לעבוד במפעל. ואהון הגיש תלונות להנהלת המפעל אך תלונות אלה לא נחקרו, והוא נאלץ לתבוע את המפעל במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט בקליפורניה בשם העובדים השחורים של המפעל.

תביעות נוספות הוגשו כנד החברה בתקופה האחרונה בטענה של אפליה כלפי שחורים, הומוסקסואלים ומבוגרים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

עדכון שבועי – 19-26.12.22

סטארט-אפ שנכשל נותר עם חובות לעובדים עובדי חברת הסטארט-אפ ברודמן17 (Brodmann17) נאלצו לפנות לבית-המשפט המחוזי בבקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון ופירוק של החברה. עובדי החברה הגישו בקשה זו לאחר שהחברה פיט

עדכון שבועי 27.1.2022

הצעת חוק עבודת נשים (תיקון- הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי) ביום 26.1.22 אושרה לקריאה ראשונה הצעת חוק עבודת נשים (תיקון – הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי), התשפ"ב–2021. במסגרת הצעת החוק מוצע להרחיב את

עדכון שבועי: 24.12.21

מעבר להעסקת עובדות זרות בתחום הסיעוד דרך קבלני כח אדם בשבוע האחרון דנה ועדה בין-משרדית מיוחדת לנושא עובדות זרות ועובדים זרים, שהקימה שרת הפנים איילת שקד, באפשרות לשינוי אופן ההעסקה של עובדות זרות בענף

תגיות
bottom of page