top of page
ארכיון
  • Oroob Ziadat

עדכון שבועי – 30/11/2022

שביתה ופעולות מחאה באמזון

עובדי חברת אמזון ברחבי העולם נקטו בשביתה ופעולות מחאה נוספות ביום שיווק מרכזי שנקרא בלאק פריידי – קרנבל שיווקי שאמור להכניס לחברה הכנסות עצומות וכל פגיעה במהלך הסדיר של השיווק עלולה להסב לחברה נזקים גדולים.

נימוקי השביתה כפי שעולים מהכתבה הם עבודה לא בטיחותית, שיפור תנאי ההעסקה, יחס לא הוגן כלפי העובדים, הצבת יעדי עבודה באמצעות אלגוריתמים קשוחים, וחוסר התחשבות בעובדים בעלי מוגבלויות ועובדים מבוגרים.

ברצוני להתייחס לשתי הטענות האחרונות, אשר קשורות זו לזו. ניהול באמצעות אלגוריתם שמכתיב קצב פעילות לא סביר עשוי להיחשב להתעמרות. לפחות לפי הדין בישראל, אסור למעסיק להתעמר בעובד במקום העבודה ועליו לספק לעובד סביבת עבודה השומרת על כבודו כאדם וכעובד המאפשרת לו לבצע את עבודתו באווירה רגועה ומכבדת. לכך מצטרף חשש לפגיעה בשוויון כאשר הדרישות שמכתיב האלגוריתם לא מביאות בחשבון נסיבות אישיות, כמו למשל מוגבלות או גיל.

לפי פסק דין רמי מחמלי המנחה בעניין חשיבות ביצוע התאמות לאנשים עם מוגבלות, על המעסיק לפעול באופן אקטיבי לשילוב אנשים בעבודה ולבצע את ההתאמות הנדרשות לצרכים המיוחדים של אנשים אלה. רשימת ההתאמות הינה רשימה פתוחה ומצריכה את המעסיק לפרש ולחשוב באופן גמיש. מאידך, ביצוע ההתאמות לא אמור להטיל "נטל כבד מידי" על המעסיק. במקרה דנן, מצופה מחברה ענקית כמו אמזון שהאלגוריתם שמכתיב קצב פעילות יהיה מותאם לצרכי העובד, ליכולות הפיזיות והשכליות שלו, בעיקר כשמדובר על עובד עם מוגבלות או עובד מבוגר, ולא לפגוע בהם ובעבודתם.


הדסה פועלת לפטר רופא בטענה שנתן אוכל למחבל מאושפז ובירך אותו

כתבה שהתפרסמה השבוע דנה בכוונת בית חולים הדסה לפטר את ד"ר אחמד מחאג'נה אשר על פי טענת בית החולים הביא כיבוד למחבל שאושפז במחלקה שלו, אדם שביצע פיגוע דקירה. כמו כן נטען שבשיחה עם עובדות אחרות הוא כינה את המחבל ״שהיד״. בית החולים טוען כי מעשי הרופא וטענותיו הפרו באופן יסודי ובוטה את חובותיו כלפי המעסיק לרבות חובת האמון שהינה הבסיס ביחסים בעבודה בין הצדדים. נשאלת השאלה האם מעשיו של הרופא מהווים הפרה לחוקת העבודה, תקנון התנהגות במקומות עבודה או עבירת משמעת.

הרופא טוען כי הוא חגג ביחד עם רופא נוסף את סיום ההתמחות, ולשם כך הם הזמינו כיבוד לצוות המחלקה, ולאחר מכן חילקו אוכל שנשאר למאושפזים במחלקה. כלומר, לטענתו הוא לא כיבד דווקא את אותו מטופל ספציפי, אלא התנהג אליו כמו לשאר החולים במחלקה. כמו כן הוא מכחיש בתוקף כי כינה אותו ״שהיד״.

דומה שמבחינת בית החולים, גם יחס זהה למחבל אינו מקובל, לפחות כאשר מדובר ביחס שחורג מהמינימום ההכרחי של טיפול בחולים. אפשר להבין את התנהלותו של הרופא כמשקפת עמדה שונה, שאין הכרח לפרש אותה כתמיכה בטרור. לאור החשיבות של חופש הביטוי, כמו גם שוויון על בסיס השקפה, ספק אם מותר לפטר אדם שמחזיק בדעה שראוי להתייחס לכל החולים בצורה שווה, לרבות המחבל, גם כאשר מדובר בחלוקת כיבוד שאינו מזון רגיל.





פוסטים אחרונים

הצג הכול

הערת פסיקה: מבחן התלות הכלכלית – אשמתו של מי היא?

פסק דין וונצובסקי דוד – החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ העלה לאחרונה שוב את הסוגייה השנויה במחלוקת שעניינה בקטגוריית הביניים שמכונה לעיתים "מעין עובד" ולעיתים ״משתתף חופשי״ (ולעיתים מתוארת כ״פרי

מאמר דעה – האם נדרשות התאמות להבטחת סביבת עבודה ראויה עבור העובד הערבי בשוק העבודה הישראלי?

הסגרגציה התעסוקתית ותת-ייצוג בקרב העובדים הערבים בשוק העבודה הישראלי הם תוצאה של אי-שוויון עמוק, שקיים מאז קום המדינה ועד עכשיו. האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל צריכה להתגבר על חסמים רבים על מנת להשתלב

הערת פסיקה: מתי מותר להגיש תובענה ייצוגית ?

בפסק דין תצ (ת"א) 59826-07-19 ברוך ריינר - קופת חולים לאומית (28.12.2022), דחה בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בקשה לאישור תובענה כייצוגית. המבקש, המועסק כרוקח במשיבה, ביקש לתבוע בשם קבוצת הרוקחים העו

תגיות
bottom of page