top of page
ארכיון
  • חנוך גדרון

עדכון שבועי 21.12.17

פיטורים בטבע


יו"ר ועד העובדים איים להבעיר, מילולית, את המפעל בירושלים, כך שדליקת החומרים המסוכנים במפעל תביא לכך שכל העיר תפונה. באותה הודעה השתמש בביטוי "תמות נפשי עם פלשתים". עובדי המפעל בירושלים ובנתניה מתבצרים החל מיום א' במפעלים, בירושלים העובדים הבעירו צמיגים בערב יום א' וחסמו כניסה לשכונת הר חוצבים בה ממוקם המפעל. באשדוד נחסמה הכניסה לעיר. כמו כן, במשך השבוע הושבתה פעילות במפעלי טבע במקומות שונים בארץ.


ניתן לתהות האם פגיעה בציבור על ידי חסימת כבישים, פעולה שהצליחה להביא להישג ממשי בשביתת הנכים ולאחריה החלו גם פלגים במגזר החרדי להשתמש בפעולה זו, אכן תהיה אפקטיבית גם בעניין מפוטרי טבע, שכן למרות שהציבור מזדהה עם הכעס על הפיטורים, יש לזכור כי מדובר בעובדים יחסית חזקים במשק הישראלי, וכלל לא בטוח שהאנטגוניזם שפעולות אלו מעוררות בקרב הנפגעים הישירים מהן יתגמד לצד התהודה הציבורית שמנסים העובדים להשיג.


נוסף על כך, יש לתהות האם החלטה של חברה לצמצם את כח האדם שלה מסיבות עסקיות היא סיבה מוצדקת לזעם כה גדול. אמנם ברור כי הביקורת מופנית, בין היתר, למענקים הגדולים שקיבלו הבכירים בחברה, אך ודאי שאלו לא מסוגלים לכסות את משכורותיהם של אלפי עובדי טבע המפוטרים ולמנוע את צעדי ההתייעלות.


כללי האתיקה של התאחדות סוכני הנסיעות הגבילו מעבר עובדים


הממונה על הגבלים עסקיים הודיעה להתאחדות כי היא שוקלת לקבוע שסעיף מכללי האתיקה שלה, האוסר על שידול עובדים של מתחרים החברים בהתאחדות ועל ניהול מו"מ עמם ללא הסכמת המעסיק הנוכחי – הינו קו פעולה העולה כדי הסדר כובל אסור שמגביל את התחרות על העסקת עובדי סוכנויות נסיעות. בשל כך הממונה שוקלת להטיל קנסות מנהליים בלמעלה ממיליון ש"ח על ההתאחדות, ועל הסוכנויות אמסלם ודינהאוז, עקב פניותיה להתאחדות על מנת לאכוף את הכללים בנוגע להפרתם על ידי תלמה נסיעות ותיירות.


נוסף על עניין הגבלת התחרות, עצם היותן של תניות אלו בכללי האתיקה של ההתאחדות מהווה פגיעה בזכותם החוקתית לחופש העיסוק של הסוכנים עצמם, וניתן לשאול מדוע לא אותגרו עד כה בפני בתי הדין לעבודה כפי שקורה לעיתים עם תניות הגבלת עיסוק בחוזי עבודה פרטניים.


רפורמת החשמל


כחלק מההגעה להסכם שיסיים את המו"מ בנוגע לרפורמת החשמל, המדינה צפויה למשוך את עתירתה לבג"ץ שמטרתה למנוע שביתות במונופולים. מדובר בעתירה שנועדה להפוך פסיקה של בית הדין הארצי שאפשרה שביתה כנגד הרפורמה שלטענת המדינה היא שביתה פוליטית אסורה (עסק (ארצי) 18983-09-14 הסתדרות העובדים הכללית החדשה נ' מדינת ישראל) כאשר בדיון בעל פה, שופטי בגץ הביעו במרומז כוונה לשקול מחדש את החלטות בית הדין הארצי ולמנוע שביתות נגד רפורמות.


לא ברור מאלו טעמים מעשיים הוחלט לערב עתירה הנוגעת לעניין כללי של מגבלות השביתה הפוליטית בהסכמי רפורמת החשמל דווקא. נוסף על כך, מבחינה טכנית העובדה שהמדינה תמשוך את העתירה אינה מהווה דחייה מוחלטת שלה בבית המשפט, ולמדינה שמורה הזכות להגיש את אותה עתירה בעניין אחר בעתיד, ואפשר גם שיעתרו גופים אחרים שאינם המדינה ואינם קשורים לעניין רפורמת החשמל באותו נושא בדיוק. ייתכן ובשל כך ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע רצון להמשיך עם העתירה למרות ההסכם המתקרב.


פניה לשר העבודה בבקשה לאסור העסקת נערים באתרי בניה


הקבוצה למאבק בתאונות בניין פנתה לשר הרווחה בדרישה לאסור על העסקת נוער באתרי בניה. הבקשה נובעת בין היתר מכך שהשנה נהרגו חמישה בני נוער בתאונות בניה, כשארבעה מהם כתוצאה מנפילה מגובה, וזאת למרות שהעסקת קטינים בעבודה בגובה אסורה באופן מוחלט. הקבוצה טוענת שמרבית העבודות באתרי בניה כבר אסורות, אך מכיוון שאין איסור כולל על ההעסקה – האכיפה בנושא היא בלתי מעשית, והתוצאה היא שבני נוער ממשיכים להפגע.


הפונה ביקשה כי השר יעשה שימוש בסמכותו מכוח סעיף 6 לחוק עבודת הנוער "לאסור או להגביל העסקת ילד או צעיר בעבודות במקומות שהעבודה בהם עלולה לפגוע (בהם)".


כנגד טענות אלו ניתן לומר שיש ערך בהמשך העסקת בני נוער באתרי בנייה, מהתפיסה לפיה "בטלה מובילה לידי חטא", ומוטב כי נערים אלו יעסקו בפעולה יצרנית מאשר שישוטטו ברחובות, וכך גם יעזרו בפרנסת הבית. כלומר, ישנו חשש שאיסור מוחלט על העסקת בני נוער בענף זה יביא לפגיעה דווקא בהם. בשל כך ייתכן שהפתרון טמון דווקא בדרישה לשינוי שיטת האכיפה, שתבטיח שאכן התקנות האוסרות על עבודת נוער בגובה יאכפו. אך בכל זאת, ייתכן כי מספר הנפגעים הגבוה כן מצדיק איסור מוחלט על העסקת נוער בבניין, בעוד ששינוי האכיפה הוא פרוצדורה מסובכת יותר וקשה ליישום.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

עדכון שבועי – 19-26.12.22

סטארט-אפ שנכשל נותר עם חובות לעובדים עובדי חברת הסטארט-אפ ברודמן17 (Brodmann17) נאלצו לפנות לבית-המשפט המחוזי בבקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון ופירוק של החברה. עובדי החברה הגישו בקשה זו לאחר שהחברה פיט

עדכון שבועי 27.1.2022

הצעת חוק עבודת נשים (תיקון- הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי) ביום 26.1.22 אושרה לקריאה ראשונה הצעת חוק עבודת נשים (תיקון – הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי), התשפ"ב–2021. במסגרת הצעת החוק מוצע להרחיב את

עדכון שבועי: 24.12.21

מעבר להעסקת עובדות זרות בתחום הסיעוד דרך קבלני כח אדם בשבוע האחרון דנה ועדה בין-משרדית מיוחדת לנושא עובדות זרות ועובדים זרים, שהקימה שרת הפנים איילת שקד, באפשרות לשינוי אופן ההעסקה של עובדות זרות בענף

תגיות
bottom of page