top of page
ארכיון
  • עדי גנות

עדכון שבועי 30.11.17

ההסתדרות הרפואית הכריזה לפני שבועיים על סכסוך עבודה כללי, על רקע הצעת חוק של ח"כ דוד אמסלם, שאושרה בוועדת השרים לחקיקה בקריאה טרומית, המונעת מעבר רופאים בין קופות חולים באותו יישוב. ביום חמישי ה-29/11 הוכרזה שביתת אזהרה בת 24 שעות בכל בתי החולים ובכל מרפאות הקהילה, החל מהשעה 7:00 בבוקר ועד לשעה 7:00 בבוקר למחרת. לאחר מכן, בעקבות הסכמות שהושגו בדיון לילי בבית הדין הארצי לעבודה, צומצמה השביתה לשעתיים בלבד בשעות הבוקר.

הצעת החוק קובעת כי רופאי קופות החולים לא יוכלו לעבור מקופה אחת לשנייה ברדיוס של עד 30 ק"מ. זאת במטרה להתמודד עם התופעה של "גניבת" רופאים בין קופות. התופעה מתבטאת בכך שהרופאים העוברים לקופה החדשה מעבירים יחד איתם את כל המטופלים.

כיום יש חוזר שמאפשר לרופאים לעבוד כעצמאיים, לתת שירות לכמה קופות ולקבל שכר מכל אחת מהן. במשרד הבריאות בוחנים חלופה לפיה יוגבל השכר שכל קופת חולים תוכל לשלם לרופאים העצמאיים. מנכ"ל משרד הבריאות הודיע שיבקש מקופות החולים לקבל פרטים על שכר הרופאים העובדים בהן, זאת לאור המסקנה אליה הגיע המשרד לפיה בקופות החולים אין מדיניות תגמול מסודרת. נתוני השכר ישמשו את המשרד כדי לפקח על עמידה במדיניות שעל קופות החולים להחיל. אולם לדברי עו"ד לאה ופנה, מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, החוזר אינו נאכף בשטח -- רוב הרופאים אינם עובדים כעצמאיים מכיוון שבמקרים רבים הקופות עובדות עם רופאים על בסיס הסכמי בלעדיות האוסרים עליהם לעבוד עם קופה אחרת במקביל. לדבריה הבעיה נובעת ממחסור בתקנים ברופאים, בעיקר רופאי משפחה, והיא מתנגדת לכך שבמקום לפתוח עוד תקנים להתמחות ברפואת משפחה, מגבילים את התחרות. ​​​​

 

שביתה בנתב"ג

ועד עובדי רשות שדות התעופה הכריז על סכסוך עבודה, ובהמשך על עיצומים בפעילות בנתב"ג ביום שבת ה-2/12. לאחר התערבות של שר האוצר ויו"ר ההסתדרות הסכים יו"ר ועד עובדי רשות התעופה לבטל את השביתה ברגע האחרון. סיבת הסכסוך והעיצומים היא העובדה ששר הפנים אריה דרעי הקים ועדה בה שותפים ראשי יישובים בשפלה במטרה לבדוק מהלך שיביא לגביית ארנונה מרשות שדות התעופה למועצות והעיריות.

הוועדה עוד לא קיבלה החלטה, ולמרות שהנהלת רשות התעופה הגישה עתירה בנושא לבג"ץ, טוענים העובדים כי הוועדה מאיצה את פעולתה כדי להקדים את ההליך המשפטי. העובדים חוששים מפני ההשלכות שעלולות לפגוע באיתנות הכלכלית של הרשות. לא ברור שגביית הארנונה תפגע דווקא בעובדים, שהרי יוכלו לנהל מו"מ על המקום ממנו יגיע הקיצוץ. הנהלת הרשות לא ביקשה צו מניעה, ונראה לכאורה כי מדובר בשביתה אסטרטגית בשיתוף עם ההנהלה על מנת למנוע החלטה של הרשות המוסמכת בעניין. המגמה שלפיה ההנהלה ״משתמשת״ בארגוני עובדים בעייתית כשמשביתים שירותים חיוניים לציבור.

 

גלי פיטורים

גלי פיטורים נרחבים ממשיכים; בשבועות האחרונים דווח כי חברת "טבע" עתידה לפטר 1200-1700 עובדים , 138 עובדי המפעל "נגב קרמיקה" איבדו את מקום עבודתם לאור סגירת המפעל , ועקב המיזוג של בנק "איגוד" ובנק "מזרחי טפחות" יפוטרו 500-800 עובדים של בנק "איגוד" לשעבר.

נוסף על כך חברת "קורנינג" הודיעה השבוע כי תאלץ לפטר עובדים בסניף הישראלי. "קורנינג" היא חברה עולמית העוסקת בסיבים אופטיים ומחזיקה בישראל כ-150 עובדים. הפעילות הישראלית מרוכזת בייצור תשתיות תקשורת המשפרות קליטה בתוך מבנים, אצטדיונים ומלונות. מדובר בגל פיטורים שני שיכלול פיטורי עשרות עובדים מתוך 150, לאחר שכ-20 עובדים פוטרו ביולי.

 

צופים מגמת התאגדות

במהלך השבוע האחרון מאות מעובדי תנועת הצופים הצטרפו להסתדרות, ובקרוב יחל המשא ומתן עם הנהלת התנועה בדרך לגיבוש הסכם קיבוצי. עובדי תנועת הצופים מצטרפים למה שנראה כמגמה התארגנות עובדים במשק. העובדים המתארגנים החדשים מגיעים משלל מגזרי המשק, וההתאגדויות החדשות מתאפיינות בפריצת בשורת העבודה המאורגנת אל מקומות בהן לא הייתה לה אחיזה מסורתית. רק בשנת 2016-2017 קמו התאגדויות חדשות רבות. העבודה המאורגנת החדשה חדרה גם למגזר החרדי, בעקבות כניסתם של יותר ויותר חרדים לשוק העבודה. משגיחי הכשרות הקימו איגוד ארצי על מנת לפעול במשותף ולהיאבק על אופי העסקתם כדי שלא יהפכו לעובדי קבלן. בד"ץ בבני ברק קבע היתר הלכתי להתאגדות של עובדות הוראה בבתי הספר החרדים, אשר התאגדו במסגרת האגף החרדי של הסתדרות העובדים. בעקבות זאת התאגדו גם אחיות בית החולים החרדי "מעייני הישועה".

למרות הקשיים האדירים העומדים בפני מובילי ההתארגנויות, נראה שיותר ויותר עובדים בתחומים שונים מזהים את הפוטנציאל המצוי בהתארגנות משותפת.

 

צו מניעה קבוע לשירותי "דיי" ו"נייט" של חברת "אובר"

אובר מפתחת, משווקת ומפעילה אפליקציה המאפשרת יצירת קשר והסעה בתשלום בין נהגים לנוסעים. בתחילת נובמבר ולמרות התנגדות משרד התחבורה, הרחיבה אובר את שירות התחבורה השיתופית. לשירות Uber Night, הפועל זה יותר משנה, הוסיפה החברה פיילוט של Uber Day, שבמסגרתו נהגים פרטיים מסיעים נוסעים ברכבם בהתאם למגבלת שעות ומרחק שהגדירה החברה.

בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא צו מניעה קבוע לשירות ה-uberDAY וה-uberNIGHT שפועל בשעות הלילה באזור תל-אביב. הצו הוצא בהסכמת אובר, במסגרת דיון בעתירה שהגישו איגוד נהגי המוניות וחברת "גט", נגד אובר, בטענה כי זו פועלת בניגוד לחוק כאשר היא מספקת שירותי הסעות בתשלום ללא רישיון וללא ביטוח כנדרש. השופט אורנשטיין ציין כי לפי אופי הנסיעה לא מדובר בנסיעה שיתופית, שכן הנהגים לא יוצאים לבצע את אותן הנסיעות בלי להרוויח כסף. בנוסף, מתח ביקורת בעניין הצורך בפיקוח על המקצוע: נהגי מוניות עוברים הכשרה והליך רישוי, בעוד נהגי אובר תחת פיקוח החברה בלבד.

אובר מציעה שירות שדוגל בכלכלה חופשית ושיתופית. מצד אחד שיטה כזו מעודדת תחרות ועושה שימוש בנכסים פרטיים, מצד שני מערכות הרגולציה יידרשו למצוא פתרון לדרך לגיטימית בה ניתן יהיה להתקדם לכיוון הכלכלה החדשה. בארצות הברית למשל אובר נדחקה את המוניות לשוליים, באיטליה לעומת זאת נעצרה פעילותה של אובד באופן זמני לאחר שנמצא כי השימוש של אובר בטכנולוגיית סלולר מעניקה לה יתרון לא הוגן על מתחריה בשוק.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

עדכון שבועי – 19-26.12.22

סטארט-אפ שנכשל נותר עם חובות לעובדים עובדי חברת הסטארט-אפ ברודמן17 (Brodmann17) נאלצו לפנות לבית-המשפט המחוזי בבקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון ופירוק של החברה. עובדי החברה הגישו בקשה זו לאחר שהחברה פיט

עדכון שבועי 27.1.2022

הצעת חוק עבודת נשים (תיקון- הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי) ביום 26.1.22 אושרה לקריאה ראשונה הצעת חוק עבודת נשים (תיקון – הסדרי עבודה גמישים להורה עצמאי), התשפ"ב–2021. במסגרת הצעת החוק מוצע להרחיב את

עדכון שבועי: 24.12.21

מעבר להעסקת עובדות זרות בתחום הסיעוד דרך קבלני כח אדם בשבוע האחרון דנה ועדה בין-משרדית מיוחדת לנושא עובדות זרות ועובדים זרים, שהקימה שרת הפנים איילת שקד, באפשרות לשינוי אופן ההעסקה של עובדות זרות בענף

תגיות
bottom of page